lauantai 20. elokuuta 2016

Häämatka osa 4; ikuinen lempilapseni, Hanko

Takaisin häämatkaamme sormusfiilistelyn jälkeen; Naantalista ajelimme kaunista kesäistä reittiä Hankoon. Aurinkoa oli luvassa ja olimme innoissamme! Pysähdyimme rannalle kahville jonka jälkeen kävimme jättämässä tavaramme hotellin Regattaan, jossa huoneemme oli huikean korkealla katolla ja parvekkeelle pääsyllä varustettu. Kaunis meri näkyi parvekkeelta ja hengitin Hankoa sisääni.

Huoneessa oli myös heti sisääntulossa melko huikea tapetti:

Sänky näytti kutsuvalta, joskin siinä nukutun yön jälkeen oli kyllä joka paikka jumissa...

Portaikko, johon pääsimme suoraan huoneestamme, oli melkoisen komea sekin.

Ja sama muotokieli jatkuu toisaallakin

Suuntasimme hyvin pian ulos ajatuksena kävellä Neljän Tuulen Tuvalle. Väkeä Hangossa riitti kesäsään helliessä, mutta se ei meitä haitannut. Kävelimme upeaa pitkää hiekkarantaa pitkin kaikessa rauhassa ihaillen ympäröivää rantamaisemaa, jonka kaltaisen voisi kuvitella kohtaavansa ulkomailla. Suolainen tuuli ei haitannut auringonpaisteessa laisinkaan.

Kuva A. V.

Neljän Tuulen Tuvalle saapuessamme söimme puoliksi herkullisen kakkupalan, ja taas jaksoi taapertaa takaisin hotellille. Kahvilalle pääsee myös autolla kätevästi, mutta suosittelen lämpimästi kävelyä matalien mäntyjen ja ruusujen keskellä.

Rannalta löytyy kauniita rantakasveja, joita minä kuvailin miesparan odotellessa auringonpaahteessa.

Ihanan kävelylenkin jälkeen oli mukava käydä suihkussa ja nauttia hotellin ihanista kylpytuotteista, jotka olivat Algothermin käsialaa. Tuotteet ovat muuten aivan taivaallisia ja niitä on saatavilla ihan kotiinkin muutamastakin paikasta ;)

Suihkun jälkeen seurasi leppoisaa oleskelua ja myöhemmin illalla suuntasimme satamaan syömään. Oli todella hiljaista, paitsi lokkeja oli riittämiin. Aiempina kertoina lokit eivät ole olleet riesana ulkona syödessä, mutta nyt yksi päätti kakkia suoraan kuoharilasiini, mustikkakakat... Mielenkiintoista oli se, että ravintola olisi voinut lasillisen korvata uudella, mutta ei näin tehnyt. Ruoka kuitenkin maistui ja ilta oli todella kaunis.

Edellisen illan tapaan aloimme miettiä, mihin vielä suuntaisimme matkallamme ja päädyimme Porvooseen ja Haikkoon. Sadetta oli luvassa koko etelä-Suomeen ja mikäpä parempi tapa viettää sadepäivää kuin lillumalla altaassa. Suunnitelmissa oli myös poiketa matkalla serkun ja miehensä mökillä.

Kävelimme takaisin hotellille, ihanalla ja romanttisella mielellä. Mutta... Alustetaan sen verran, että hotellissa ei ole henkilökuntaa paikalla klo 22 jälkeen. Pääsimme sivuovesta sisään avainkortilla, mutta huoneeseemme emme. Kokeilimme moneen kertaan ja homma alkoi turhauttaa. Ei auttanut kuin suunnata alas metsästämään jotain numeroa, johon soittaa. Sitä sitten saikin etsiä todella hartaasti ja kekseliäästi. Lopulta portaikosta löytyi numero vartiointiliikkeeseen, josta vastattiin nopeasti ja luvattiin tulla paikalle pian. Me sitten odottelimme vartijaa paikalle. Hän saapuikin ja tarkisti henkilöllisyyteni, joka oli hivenen vaikeaa, kun olin jättänyt henkkarit huoneeseen (ja ovat sitä paitsi vanhalla nimelläni). Vartija auttoi meidät huoneeseen ja toivotti hyvät jatkot. Hänen toimintansa oli moitteetonta.

Aamulla, kun menin selvittämään asiaa, kun kumpikaan korteista ei vieläkään toiminut, en saanut pahoitteluja tapahtuneesta. Ärsytti kyllä melkoisesti asia. Jos emme olisi päässeet ulko-ovestakaan sisään, ei olisi ollut mitään mahdollisuutta saada selville numeroa, johon soittaa, sitä kun ei ollut ulkonakaan missään. Uskomaton kuvio, etenkin kun saimme kuulla, että emme olleet ainoita tänä kesänä, joille näin kävi. On sanomattakin selvää, että tunnelma latistui melko lailla. Hotellilta onneton suoritus, kun asiakas ei saa edes pahoitteluita osakseen saati mitään muuta jäätyään myöhään illalla huoneensa ulkopuolelle hotellin virheen vuoksi. Tämän vuoksi laski Regatan osakkeet kyllä harvinaisen alas silmissäni. En siis todellakaan voi suositella hotellia tämän kokemuksen perusteella. Huoneen hinta ei todella ollut pieni ja siihen nähden palvelunkin pitäisi olla toisenlaista. Ja ehkä sitä häämatkallaan etenkin toivoisi kaiken sujuvan edes suunnilleen helposti. Hotellilla oli myös tiedossa, että olimme häämatkallamme. Hyvä asiakaspalvelija olisi pelastanut tilanteen muutamalla sanalla.

Vaikka Regatasta jäikin paha maku suuhun, ei Hanko itsessään tuottanut pettymystä tälläkään kertaa! Jos et ole vielä siellä piipahtanut, mene toki ja yövy vaikkapa villassa! Lisäksi Hangosta löytyy paljon asunto-majoitusta joten ei muuta kuin googlaamaan ;) Loppukesästä Hanko hiljenee turisteista ja rantaviivaa riittää kuljettavaksi. Voisin kuvitella paikan olevan taianomainen myös syysmyrskyjen aikaan! Hangon luonto on kaunis ja ideaa siellä liikkumiseen voit saada esimerkiksi Retkipaikan Tulliniemi-jutusta, jonka pääset lukemaan tästä.

Seuraavaksi piipahdetaan vielä pikaisesti Haikon kartanossa ja sitten käydään häiden kimppuun! <3

Kaikkien kuvien -ellei muuta ole todettu- oikeudet kuuluvat Minttuselle, älä käytä tai kopioi ilman lupaa